Repertoar
Arkiv
Kontakt
Helt utan geni (2016)

" I brist på ledning försöker skådespelarna leda varandra och rannsaka sig själva; har de något att säga? Kanske är det här chansen att ta steget fram och bli ett nytt geni?
Här är ensemblen något intressant på spåret, om hierarkin inom teatervärlden, där några tar sig rätten att diktera budskapet och andra nöjer sig med att lyssna och utföra. Var kommer självförtroendet ifrån? Vilka röster blir hörda? Är det verkligen svenskläraren Gudruns fel att Torbjörn Lindberg aldrig blivit författare?” – Sydsvenskan

Teaterrepubliken dyker in i sin egen navel och hoppas komma ut på andra sidan.

En frigrupp har blivit av med sin ledarfigur. Kvar finns tre erfarna teaterarbetare vana att förverkliga andras idéer. Nu är det deras tur att själva debutera.
Har de något att säga? Vågar de tro på sig själva? Blir det någon premiär?
En navelskådande föreställning av och om Teaterrepubliken men för första gången Helt utan geni.

Av och med: Torbjörn Lindberg Anna M Persson, & Evelina Johansson Foto: Teaterrepubliken


Greker är så tragiska (2015)

"På så vis lyckas Teaterrepubliken med konststycket att få föreställningen att hänga samman på ett mycket övertygande vis. Till stor del tack vare de humoristiska inslagen, men också genom utmärkta skådespelarinsatser.” – Skånska dagbladet

"Det är en aning melodramatiskt, men också underhållande. Lindmark snavar inte på sina jambiska versfötter. Stroferna klingar bitvis imponerande vackert och högstämt, också när orden är vardagssvenska. En tillsats av Shakespeare kan anas. Men Teaterrepubliken vore inte Teaterrepubliken utan en rolig metakommentar om metriken.” – Sydsvenskan

”Låter inledningen av den här recensionen lätt föreläsande? Jo, men så är också ’Greker är så tragiska’ på sedvanligt teaterrepublikanskt manér en föreställning där den fjärde väggen gärna bryts och där de självkommenterande metainslagen duggar tätt - som i en iscensättning av den amerikanske Nobelbelönade nationalekonomen Joseph Stiglitz framträdande på Bloomberg television från i våras. Eller i miniföreläsningar med direkt publikadress om nationalekonomi och kulturjournalisten Kajsa Ekis Ekmans Ted X talk i Aten i fjol.” – Kristianstadsbladet

En nyskriven antik tragedi om krisen i Grekland.
Teaterrepubliken låter en grekisk kvinna söka upp sin emigrerade bror och hans svenska sambo i Malmö.

I sann Euripidesanda, på klassisk vers, ägnar vi oss sedan åt de eviga nationalekonomiska frågorna, dvs
Vems är skulden?
Vem har svikit?
Vem ska hämnas vem?

Manus och regi: August Lindmark Medverkande: Maja Runeberg, August Lindmark & Hannah Canvert Foto: Torbjörn Lindberg


Herlock Holmes (2014)

"Det är som så ofta på Teaterrepubliken: dagsaktuell politisk upplysning kombinerad med en stunds lysande underhållning." - HD

"Om man ska tala om någon nu aktiv teatergrupp i termer av hög lägstanivå, så är det Teaterrepubliken: 'Herlock Holmes...' framförs med samma patenterade lätthet i tilltalet och snortajta samspel, där ord och attityder bollas fram och tillbaka med suverän precision." - Kristianstadsbladet

Herlock Holmes tar sig an mysteriet med förskolan som försvann.
Dr Watson låtsas vara detektiven Sherlock och får ett konsultuppdrag hos säkerhetspolisen.

Hur försvinner 27 barn?
Varför spränger man kläder och skyller på Baader-Meinhof?
Vem är Mycroft?
Varför är en dagisföreståndare intresserad av Gandhi?
Hur smakar tårtad tårta?
Vem är egentligen terrorist?
Vem bestämmer vilka som ska få bestämma vad som är självförsvar?
Varför är våld rätt?
Varför ligger det fingrar i kylskåpet?
Hur många kattfilmer finns det på Youtube?
Och framförallt, varför gör Teaterrepubliken deckarteater?
Alla svaren får du i Herlock Holmes - Från tårta till terrorist?

Manus och regi: August Lindmark Medverkande: Ellen Siöö, August Lindmark & Torbjörn Lindberg Ljus och ljud: Kalle Larsson Foto: Jens Peter Karlsson

Teaterrepubliken skär ner (2013)

"Med ens förvandlas denna 'politisk-romantiska dramakomedi' till en skiftande och oupphörligt roande föreställning, som i både teori och praktik vänder ut och in på sig själv och med lika doser ironisk distans och beaktansvärd substans ror i land en precis så sinnrik och smart teaterkonst som Teaterrepubliken förmår visa upp när de är som allra bäst." Martin Lagerholm, Kvällsposten

"Det här är politisk teater av bästa slag, eftersom du knappast behöver sympatisera ideologiskt för att bli påmind om den tragiska tonen av visionslöshet i dagens politik - och, inte minst, för att du tar med dig diskussionerna och låter föreställningen sträcka sig utanför teaterlokalen." Anders E Larsson, Kristianstadsbladet

Om det är något omvärlden velat lära oss i Teaterrepubliken de senaste åren är det att där pengarna går in går effektiviteten ut. Alltså blev det djupt problematiskt för oss när vi i år tilldelades mer och stabilare stöd av stat och kommun. Samtidigt som problemen med en bättre ekonomi hopade sig kände vi att det ökade stödet paradoxalt nog ändå höjde prestationskraven. Det oroade oss.

Problemet med för mycket pengar löste sig dock när vi fick mindre pengar av regionen. Friheten i den sämre ekonomin ledde oss vidare mot lösningen på de höga prestationskraven. Nämligen att skära bort det som hindrade prestationen. Att skära ner på onödiga utgifter som ändå bara ledde till problem.

I Teaterrepubliken skär ner får ni se oss skära ner - och ni får se oss prestera mer. Och med oss menar vi de som blev kvar. Med oss menar vi de som inte skars bort. Med oss menar vi de som på klassiskt Teaterrepublikanskt manér kommer få er att heja på, skratta åt, känna med och tänka på de två hjältarna, kärleksparet i vår politiska, romantiska komedi Teaterrepubliken skär ner.

Manus: August Lindmark Medverkande: Ellen Siöö, August Lindmark & ev. Torbjörn Lindberg Rum: Kalle Larsson & Evelina Johansson Producent: Heléne Westberg Foto: Amelie Herbertsson

 

Skånes befrielsefront (2013)

"Teaterrepubliken är en av Malmös mest tongivande frigrupper, som med humorn som metod ofta tar sig an bekymmersamma politiska samtidstrender. [...] Här finns flera humoristiska höjdpunkter, inte minst Torbjörn Lindbergs Edvard, som nu lämnat sina vänsterideal bakom sig för att bli sin bror knähund. Det är kort sagt en föreställning som är väl sevärd." Amanda Svensson, Expressen

"Skånes befrielsefront är ett åskådningsexempel i Brechts anda, man kan tänka på både Svejk i andra världskriget och Mutter Courage. Chaplins 'Diktatorn' och Monty Pythons 'Life of Brian' finns också med i bakgrunden [...] Som vanligt i Teaterrepublikensammanhang är det välspelat och sevärt." Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad

"För ett brustet skånehjärta är öppningen av 'Skånes befrielsefront' magnifik. [...] Men sen greppar jag inte ett jota." Malena Forsare, Sydsvenskan

Skåningarna har med sina bara händer grävt sig loss från förtryckarstaten Sverige och Skåne flyter nu fritt i östersjön. Självständigheten är ett faktum. Men problemen hopar sig snabbt för den nya nationen. Gamla rivaliteter kommer upp till ytan och ett inbördeskrig verkar oundvikligt.

Teaterrepubliken, tillsammans med det urskånska Teater 23, presenterar ett storslaget epos i två akter i brechtiansk tradition. Scenen svämmar över med revolutionsromantik när vi blandar Les Misérables med realpolitik i en berättelse som sträcker sig över två generationer.

Manus & regi: Jens Peter Karlsson Medverkande: Anna Rydén, Mattias Redbo, Märta Lundin, Torbjörn Lindberg, Gustav Bloom & Ann-Katrin Andreasson Rum: Måns Ekander, Désirée Holmberg, Anna Nässlander & Iben West Kostym: Leif Persson & Khira Froberg efter en idé av Jens Peter Karlsson Mask: Siv Nyholm Orginalmusik: Jörgen Thorsson Ljuddesign: Kalle Larsson Foto: Amelie Herbertsson Producenter Teater 23: Sofia Westerlund & Mario Castro Sepulveda

 

Teaterrepubliken får barn (2011)

"När Teaterrepubliken i Malmö nu tar sig an temat familjeliv och relationer så sker det i form av ett möte mellan grävande journalistik och sofistikerad metateater. [...] Teaterrepubliken skådespelare jobbar sig, med en imponerande energi, fram till en arbetsseger i en föreställning som innehåller åtskilligt av humor, men också tankeväckande frågeställningar." Clemens Altgård, Skånska Dagbladet.

"Formarbetet är begåvat och skådespeleriet svänger. [...] Det självkommenterande draget är charmigt, självdistansen stor. Fram växer en engagerande och tankeväckande berättelse, som handlar om oss människor när vi kanske är som mest sårbara." Malena Forsare, Sydsvenskan.

Teaterrepubliken skaffar barn och förvandlas till ondsinta varelser. Lika ondsinta som ni blev när ni fick barn. Lika ondsinta som era föräldrar var mot er. Lika ondsinta och inkompetenta som ni är i era relationer till andra vuxna.

Teaterrepubliken har dock tagit tag i problemet. Vi bearbetar vår ondsinthet och blir goda. Vi ställer oss på barnets sida och försvarar dem mot vuxenvärldens ondsinthet. Vi försvarar nästa generation mot dig.

Dessutom följer vi dina kommunala skattepengar in i förtrycket och kränkningarnas värld. En värld som finns här och nu i Malmö. Och vi låter dig följa med. Så du kan öppna ögonen och bli lika god som vi.

Manus & regi: August Lindmark Medverkande: Torbjörn Lindberg, August Lindmark, Anna Rydén & Ellen Siöö Ljussättning & teknik: Anna Nässlander Musik: Hugo Lindmark Producent: Jens Peter Karlsson

 

Ayn (2010)

"Teaterrepublikens Ayn hör till det klyftigaste och roligaste jag sett på en teaterscen. [...] Det är storartat underhållande intill minsta replik. Skådespeleriet var suveränt redan på genrepet, med Staffan Göthe och Maja Runeberg som klarast lysande stjärnor." Malin Krutmeijer, Aftonbladet.

"[D]et måste framhållas att detta är politisk teater av hög klass, intelligent, välspelad och med en stark tilltro till publikens förmåga att dra egna slutsatser. Politisk teater när det är som bäst." Clemens Altgård, Skånska Dagbladet.

"Ensemblen upprätthåller skickligt en absurdistisk ton, och lyckas beundransvärt väl navigera igenom replikernas ofta abstrakta filosofiska utspel. Ayn är på så sätt en rolig föreställning med en bitande politisk udd. Den ganskar de yttersta konsekvenserna av en imaginär laissez faire-utopi, styrd av egenintresse. Jens Peter Karlsson utmanar Ayn Rands idéer men belyser samtidigt destruktiviteten i den produktivitetsstyrda människosyn som ligger inbakad i moderna västerländska samhället." Theresa Benér, Svenska Dagbladet.

Den amerikanska författaren och filosofen Ayn Rand är 1900-talets främsta förespråkare för den oreglerade laissez-faire-kapitalismen. Hennes romaner från 40- och 50-talet har haft ett enormt inflytande över framväxten av den nyliberala rörelsen, som under slutet av seklet omformulerade den politiska diskursen.

Teaterrepubliken presenterar därför Ayn Rands utopiska föreställningar om en värld där den rationella egoismen är den givna ledstjärnan. Vi välkomnar er till en värld där suveräna individer ingår frivilliga kontrakt och staten endast ansvarar för den judiciella makten. En värld där altruistiska handlingar är undantagslöst destruktiva. En värld utan parasiter.

Manus: Jens Peter Karlsson Regi & musik: Jörgen Thorsson Entreprenörerna på scen: Staffan Göthe, August Lindmark, Maja Runeberg, Anna Rydén & Jörgen Thorsson De artificiella människorna: Chrystelle Boni & Nina Dahn Teknikkonsult: Iben West Cello: Johanna Hydén Foto: Mia Olsson Producent: Jens Peter Karlsson

 

Finanskris Krasch Boom Bang! (2009)

"Det är inte varje dag man ser riktigt urbota, ända in i märgen ursinnig politisk teater. Teater där det märks att de medverkande hämtat vrede långt nerifrån tåspetsarna, och där föreställningen blir till en enda stor urladdning där de frustar ur sig alltsammans i ett enormt, rödglödgat andetag. [...] Det är innovativt, det är fartfyllt och det är bitvis väldigt roligt. Skådespelarna är utan undantag alldeles lysande, och kliver dessutom i och ur sina många roller med en högst imponerande ledighet. Vissa scener känns närmast som något slags jongleringsnummer, med repliker som blixtsnabbt kastas mellan scenens olika hörn. Snyggt." Anna Lindblom, Skånska Dagbladet.

"Fyller det tomrum som uppstod i stadens teaterliv när Teater Terrier slutade spela politisk teater och istället började bedriva estetiskt utforskande verksamhet under nya namnet Institutet. [...] Med jämna mellanrum avbryts relationshistorien av skådespelarna som går ur sina roller för att förklara hur ekonomiska termer och tankar används för att bakbinda all ideologisk diskussion. Uppsättning blir på detta sätt både dramatisk och pedagogisk, specifik och allmän, och den blandar i lagoma mängder humor och indignation." Rikard Loman, Dagens Nyheter.

Krisen är över oss. I TV-rutan kämpar flockar av ekonomianalytiker för att få säga exakt samma sak som den förre just sagt. Men ingen svarar på varför. Ingen ger någon lösning. Ekonomin höljs som vanligt i mörker och obegriplighet. Det är dags att göra något åt det.

Manus: August Lindmark & Torbjörn Lindberg Regi: August Lindmark Medverkande: Torbjörn Lindberg, Ida Löfholm & August Lindmark Foto: Mia Olsson Föreställningen framarbetad tillsammans med Nanna Nore och Ingrid Meling Enoksen.

 

Ibsens lille Eyolf (2008)

"Nu visar den 31-årige Malmödramatikern Jens Peter Karlsson att även Lille Eyolf från 1894 kan skrivas om till en rapp, drabbande nutidspjäs, laddad med konflikter omkring kroppsideal, pengamakt och förbjudna begär. Den framförs i en intensiv, avskalad iscensättning av Jörgen Thorsson med nybildade truppen Unga Skillinge. [...] Jens Peter Karlsson skriver direkta, uppfordrande repliker som Jörgen Thorsson styr i raka energilinjer på scenen. Dekoren är minimal, fyra snett sågade stolar och en bunt böcker intill väggen. Rummet definieras av de fyra skådespelarna, som är i oavbrutet och fokuserat samspel, även i scener där två av dem trätt tillbaka och ser de andra två agera. Det skapar en förtätning åt dramat, som drivs framåt med en kompromisslös kraft." Theresa Benér, Svenska Dagbladet.

"När Jens Peter Karlsson nu tar sig an ett av Ibsens mindre kända verk, tillsammans med en ny ensemble bestående av tredjeårsstudenter från Malmö Teaterhögskola, är resultatet förbluffande bra. Med stor respekt och omsorg lyckas han både förmedla det tidlösa i Ibsens pjäs och tillföra scener som gör den fullständigt aktuell. [...] Med sin aningen förhöjda spelstil imponerar hela ensemblen, från första scenen när de fyra skådespelarna sitter liksom renskrubbade på varsin stol och fyrstämmigt nynnar norska nationalsången, till den sista som elegant knyter ihop originalet med nytolkningen när en av flickorna från byn söker upp Eyolfs föräldrar efter drunkningsolyckan. Hela uppsättningen präglas av en lekfull och fullständigt okrystad energi." Fredrik Pålsson, Sydsvenskan.

"Malmös teaterliv skälver. Allt medan månaderna går ser Institutets argument om radikal teater allt blekare ut. Samtidigt tas nya initiativ för att fylla saknaden efter samtidsnära dramatik i Teater Terriers anda - försök som hittills inte fallit särskilt väl ut. Men Malmös frigruppsliv gror och spirar ändå och de mest intressanta ansatserna kommer inte nödvändigtvis från dem som ropar högst. På Skillinge Teater har en ny grupp unga teatermänniskor med rötter i Teaterhögskolan i Malmö grundats. [...] Lille Eyolf ligger till grund för en föreställning som är påfallande stringent i uppsåt och uttryck." Malena Forsare, Kvällsposten.

En parafras på Henrik Ibsens mest moderna och minst kända storverk: Lille Eyolf. När det helgonlika barnet Eyolf förolyckas och hans bräckliga lilla kropp dras ned i den djupa fjorden lämnas familjen kvar med skulden och alla de hemligheter som förgiftar deras liv. Men den största hemligheten följer med den lille pojken ned i djupet. Vad gjorde han tillsammans med de fattiga barnen i byn? Varför stod de passiva när han föll?

Regi & musik: Jörgen Thorsson Manus: Jens Peter Karlsson Medverkande: Ida Löfholm, Daniel Nyström, Caroline Söderström & Jörgen Thorsson Ljusdesign: Daniel Andersson Kostym: Eta Swedérus Foto & snickeri: Mia Olsson

Att bry sig om irakier (2016)

"Det är rappt, skickligt iscensatt och effektivt spelat med inslag av både stand up-comedy och av romantisk skönsång á la 'Chess'. Men under den påtagligt underhållande ytan oroar de brännande frågorna om vad som håller på att hända med vår förmåga att leva oss in i andra människors svåra levadsvillkor, då vi tror att svaren på allt bara finns ett knapptryck bort. [...] Efter helgens två föreställningar ligger uppsättningen i träda under sommaren för att åter tas upp i september. Den kommer att vara lika brännande då." – Annika Gustafsson, Sydsvenskan

Pjäsen har både ett högt underhållningsvärde och ett ansenligt djup när det gäller att blottlägga tidstypiska psykologiska mönster." - SKD

Teaterrepublikens mest skruvade föreställning hittills. För dig som brukar men/eller tycker det är jobbigt att tänka mycket.

Manus & regi: August Lindmark Medverkande: Torbjörn Lindberg, August Lindmark & Anna M Persson Scenografi & ljus: Evelina Johansson Foto: Evelina Johansson


Eiger (2015)

"Fram till denna avgörande vändpunkt byggs spänningen upp med skoningslös precision och ett knivskarpt ensemblespel. I ögonblicket av tvekan ryms egentligen allt som behöver sägas om situationens bottenlösa tragik. Boel Gerell, Sydsvenskan.

"Eiger är en otäck men alldeles lysande pjäs." Skånska Dagbladet.

Den väldiga nordväggen på Eiger kallas Mordwand på grund av sin dödlighet. En 1800 meter nästan vertikal bergvägg, där stormar och is eroderar klippan och gör klättringen stundtals livsfarlig. Men utsikten från vår veranda är hänförande – vänta tills du får se den med egna ögon!

I Eiger möter vi tre föräldrar på bristningsgränsen: det gemensamma barnet, ögonblicket på färjan till Świnoujście och alla dessa våldsamma utbrott av ilska och desperation de upplevt sedan dess driver dem över branten. Teamet bakom förra året föreställning Nattvak är tillbaka med en thriller om ett moraliskt och medmänskligt haveri i skuggan av berget.

Manus och regi: Jens Peter Karlsson Medverkande: Hannah Canvert, Anna M Persson & August Lindmark Scenografi och ljus: Evelina Johansson Ljud: Kalle Larsson Konstruktion: Daniel Jönsson & Tobias Tuvesson Skagh Foto: Jens Peter Karlsson


Nattvak (2014)

"Dialogen är knivskarp och rymmer under ytan en skälvande klangbotten av minne, arv och dolda anklagelser. På samma vis som Evelina Johanssons sinnrikt konstruerade, klaustrofobiska furukammare på en gång stänger inne och lämnar glipor där vuxenvärldens krassa dagsljus sipprar in. Obönhörligt fogas delarna samman till en på en gång poetisk och gastkramande helhet, mycket tack vare ett skickligt ensemblespel där bland annat Hannah Canvert imponerar som den ansvarstyngda storasystern." Boel Gerell, Sydsvenskan.

"Jens Peter Karlsson vet hur man vässar fram känslan av klaustrofobi i det vardagliga. Den växer under Torbjörn Lindbergs trygga papparöst och kilas in mellan Hannah Canverts och Madelene Evertssons barnsliga attityder. Hitchcock-glipor och någon som i mörkret ser att det är någon som står där. Fast det aldrig är någon som gör det byggs stämningen upp via mardrömmar mot det avgörande och outplånligt hemska. Nattvak är en mycket välgjord teatertimme, en överraskande studie i samtidsmentalitet, någonstans mellan trygg regression och riskfylld extremsport." Barbro Westling, Aftonbladet.

Teaterrepubliken presenterar ett drama i mörkret av Jens Peter Karlsson.
Ni åt mjukglass när jag kom, du och din syster i solskenet. Er mamma lämnade av er vid kiosken. Hon ville inte träffa mig. Sedan åkte vi - genom barrskogen och förbi de små, mörka sjöarna. Din syster somnade i baksätet, det gjorde inte du. I backspegeln såg jag dina ögon; du släppte inte mig med blicken.

Huset ligger bland träden och kullarna. Du och din syster fångar spindlar i den förfallna ladan. Ibland verkar du nästan lycklig. Men jag misstänker att du inte sover om nätterna. Du står i dörren till sovrummet och betraktar mig. Jag minns att jag vaknade av en mardröm. Hur länge har jag sovit? I mer än femton år, viskade någon i min dröm.

Manus och regi: Jens Peter Karlsson Medverkande: Hannah Canvert, Madelene Evertsson & Torbjörn Lindberg Scenografi: Evelina Johansson Foto: Jens Peter Karlsson


Hata NN (2012)

"En invecklad, skickligt utförd och framförallt hejdlöst rolig identitets- och skuldkarusell med publiken som förtrogen och terapeutisk lyssnare." Martin Lagerholm, Kvällsposten

"Själv lämnar jag teatern förbannad. Ska det vara så svårt för överordnade män att låta bli att utöva precis all makt de kan över underordnade kvinnor?" Malin Krutmeijer, Aftonbladet

"Skådespelarna i Hata NN är lika trimmade som vanligt: spexiga, musikaliska, muskulösa på ett charmigt anti-macho-vis. [...] Här får publiken aldrig någonsin tråkigt." Malena Forsare, Sydsvenskan

Baserad på en sann historia. Teaterrepubliken bryter tystnaden och tar fram ett konkret fall av maktmissbruk och sexuella trakasserier i teatervärlden och förvandlar det till scenkonst.

I början av 2010 blir Teaterrepublikens Anna Rydén dumpad av sin pojkvän, en framstående teaterchef i Sverige. Anna är nu förbannad. Anna tänker nu göra upp. Offentligt. Eftersom Anna vill må bättre på bekostnad av NN. Missa inte tillfället att ta del av hennes återupprättelse!

Regi: Anna Rydén Manus: August Lindmark & Anna Rydén Medverkande: Ida Löfholm & Ida Wallfelt Ljussättning & teknik: Anna Nässlander

 

Jimmie Åkesson & Den utomeuropeiska invandringen (2012)

"Föreställningen [präglas] av samma avslappnat säkra skådespeleri och briljanta samhällskritik som Teaterrepublikens tidigare uppsättningar. Alla applåderar stormande, utom den sverigedemokratiske kulturnämndsledamot som sitter bredvid mig. Björn Gunnarsson, nummer.se

"Ett flöde som peppras med vass komik och är rakt igenom underhållande. Det är handlar om en slags teater som är smart tillgänglig i formen, men ivrigt uppfordrande i innehållet." Anders E Larsson, Kristianstadsbladet

"Hos Teaterrepubliken är Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson huvudperson i en rapp komedi. [...] Jens Peter Karlsson är väl påläst och klär träffsäkert av SD med deras egna argument." Theresa Benér, Svenska Dagbladet

"Här blir SD:s islamofobiska visioner utdragna till sin karikatyriska spets. Sverigedemokraterna gör ändå klokt i att skicka en eller annan valstrateg till Teaterrepubliken. Av sina fiender får man ofta de bästa tipsen." Nils Schwartz, Expressen

Vad blir resultatet i valet 2014? Ytterligare en framgång för Sverigedemokraterna eller en svidande valförlust? Teaterrepubliken har analyserat alla sociala och politiska faktorer och kan redan nu avslöja hela händelseförloppet scen för scen.

Följ med in bakom kulisserna under den svettiga Almedalsveckan och smyglyssna på upprörda samtal i riksdagens korridorer. Teaterrepubliken ger er fullständig tillgång till SD:s innersta kärna, samt presenterar segraren i nästa val långt innan expertkommentatorerna på TV. Efter den här föreställningen kommer det vara poänglöst att rösta.

Efter omfattande forskning kan vi, som enda teater, dessutom redovisa ett exakt datum för det muslimska maktövertagandet i Sverige. Svaret kommer att överraska, det lovar vi! Hans-Olof Andersson (SD), ledamot i Region Skånes kulturnämnd, skriver i en reservation att föreställningen är "ett projekt som öppet säger sig ha tendentiösa politiska syften. När konsten blir en slav under ett maktsystem på detta sätt kan det knappast resultera i några konstnärliga värden."

Manus & regi: Jens Peter Karlsson Medverkande: Torbjörn Lindberg, August Lindmark, Ida Löfholm & Ida Wallfelt Ljussättning & teknik: Anna Nässlander Musik: Martin Kryger Konstruktion: Måns Ekander Attributmakeri: Lo Wipp Foto: Amelie Herbertsson

 

En makroekonomisk kärlekshistoria (2011)

"Ingen annan teatergrupp i Sverige bedriver ett så långsiktigt politiskt projekt med sina uppsättningar. [...] I detta samhälle kan jag inte tänka mig mer angelägen teater än Teaterrepublikens. De korrigerar 'informationsassymetrin'. Brecht skulle varit stolt över deras 'lehrstücke'." Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad.

"Teaterrepubliken fortsätter oförtrutet att arbeta med en förnyelse av den politiska teatern. [...] Torbjörn Lindberg och Anna Rydén spelar sina roller med en imponerande mångsidighet och lyckas balansera allvar och komik i en föreställning som ytterst handlar mer om ekonomi än om kärlek." Clemens Altgård, Skånska Dagbladet.

Författaren till Ayn och Ibsens lille Eyolf är kär och vill plötsligt nedskriva en kärlekspjäs, eftersom han tror sig förstå allt om kärleken. För första gången. Det blir då helt naturligt en pjäs om ekonomi. Så kan det gå.

Hur kan en rationell människa göra något så dumt som att bli kär? Och framförallt hur påverkar det valutakursen och den långa räntan? Teaterrepubliken presenterar stolt en rom-com om bankväsendet och söker svar på den uråldriga frågan: "Vad är pengar egentligen?"

Dessutom ger vi er en once in a lifetime-chans att investera i Teaterrepublikens senaste satsning, en nästintill riskfri investering* med hög avkastning. Detta är ett unikt tillfälle att tjäna en förmögenhet med minsta möjliga insats och ansträngning. *Värdet kommer tveklöst att öka, men kan också minska. Det är därför inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

Manus & regi: Jens Peter Karlsson Medverkande: Torbjörn Lindberg & Anna Rydén Scenografi: Iben West Ljussättning: Anna Nässlander & Iben West Teknik: Anna Nässlander Producent: August Lindmark

 

Teaterrepubliken öppnar apotek (2010)

"Det var länge sen jag skrattade så gott som åt Teaterrepublikens skarpa och - trots det förföriskt mjuka tonfallet - elaka satir, som inte bara vänder sig mot nyliberal kulturpolitik, utan nästan lika mycket  mot själva teatersamhället. [...] Teaterrepubliken gör vad de rödgröna inte förmådde: bedriver politisk opposition som biter." Björn Gunnarsson, nummer.se

"Det är en bitvis mycket rolig föreställning som iscensätter vår tid dröm, att fritt skapande och entreprenörskap ska berika varandra. [...] Och det är kanske där - i den halvt improviserade formen - som Teaterrepublikens kritik får mest tyngd. Elegant visar man upp en kreativitet som inte får sin energi ur ett på förhand bestämt mål, utan uppstår i stunden." Fredrik Pålsson, Sydsvenskan.

"Och vilken smäll, sen! Roande, oroande, autofiktivt svårutredd dokuteater på den hårfina gränsen mellan kultur, politik, hälsovård och business, mellan teaterscenens smidbara visioner och det verkliga livets hårda tiljor. [...] Teaterrepubliken [visar] att god scenkonst inte bara är bra för hälsan, utan tack vare sina små medel framförallt kostnadseffektiv. En teater för vår tid, med andra ord." Martin Lagerholm, Kvällsposten.

Teaterrepubliken följer strömmen och diversifierar sin verksamhet genom att öppna apotek. Från och med i höst säljer vi receptfria läkemedel över disk samtidigt som vi underhåller vår kära publik. Regissören till succéföreställningen Finanskris krasch boom bang! tar er med på ännu en framgångssaga i en konkurrensutsatt bransch.

På scen ställer Teaterrepubliken tre arbetslösa skådespelare. Tre skådespelare som inte nedslås av utanförskapet, utan istället ser möjligheter. Tre skådespelare som förstått vikten av entreprenörskap, och som vet att de besitter ett stort kommersiellt värde i kraft av sin humanistiska kompetens, scenbefästa kommunikationsförmåga och kulturella mervärde. Tre skådespelare som tänker lämna utanförskapet och istället skapa framtidens skådespelare.

Manus & regi: August Lindmark Medverkande: Torbjörn Lindberg, August Lindmark & Jörgen Thorsson Producent: Jens Peter Karlsson

 

vatten krig (2010)

"vatten krig är en omtumlande upplevelse. Först så realistisk, vardaglig, ett avloppsrör, rinnande vatten, stenar och grus - varje småunges dröm. Sedan så konstig, verklighetskantrande, farlig. Känslan efteråt är en glimt genom revan in i något helt annat." Caroline Alesmark, Skånska Dagbladet.

"Skildringen av barns samspel och konflikter är på pricken. [...] Om Teaterrepubliken gör verklighet av sin satsning och återkommer till Landskrona med mer barn- och ungdomsteater är det bara att gratulera staden." Elin Wrethov, Helsingborgs Dagblad.

Ett dagvattenutlopp vid en avskild strand. Tre barn leker krig i sanden. Det mörka röret visar sig vara en oemotståndlig lekplats, och snart utmanar de varandra om vem som vågar krypa längst in i det okända. Men ingenting hade kunnat förbereda dem för vad som kommer ut ur röret.

En föreställning för barn mellan 8-12 år. Del av en tänkt trilogi - tillsammans med tvilling stjärna, som spelades på Teater 23 08-09 om revor i verkligheten.

Regi: August Lindmark Manus: Jens Peter Karlsson Medverkande: Mattias Redbo, Anna Rydén & Hanna Svensson Ljud: Martin Kryger Foto: Mia Olsson Producent: Jens Peter Karlsson

 

Människor från annan källa (2009)

"Det är en drömlik pjäs med spända övertoner. Dialogen, replikerna böljar mellan stelt, korthuggna, teatraliska och pompösa meningar till våldsamma utbrott med ett snabbt rabblande språk som hämtat från gatan. [...] August Lindmark, Hanna Svensson och Katarina Zell är på toppen av förmåga och kramar ur varenda dramatisk droppe ur texten. Jag är helt uppslukad av denna pjäs, den gav mig en stark upplevelse och jag kommer att brottas med texten länge. Och det är riktigt bra teater." Robert Dahlström, Ystads Allehanda.

"Människor från annan källa är Jens Peter Karlssons regidebut, och även här visar han konstnärlig självsäkerhet. Rekvisitan är minimal och spelet stramt stiliserat, med övertydlig artikulation och pinterska pauser. En samlagsscen på en bänk hör till det mest originella användandet av ställföreträdande handling jag sett. [...] Karlsson är en blivande mästare som prövar och kalibrerar sina instrument. [...] och spelet är utmärkt. I synnerhet Hanna Svensson som Rebecka har några mycket intensiva ögonblick av stolthet och uppror." Björn Gunnarsson, Helsingborgs Dagblad.

En övergiven mor, en dotter som kämpar för sin överlevnad i ett utarmat Sverige och en far försvunnen i jakten på det förlovade landet. En dag anländer en man från myndigheterna med moderns obetalda skulder i portföljen; hon har inget att erbjuda förutom sig själv och sin trasiga familj. Dottern har dock inte för avsikt att låta sig styras av denne man.

Men förstår du inte? Du kan sätta fyr på skogen och elda upp fälten. Aktieutdelningen är småpotatis jämfört med spekulationen. Om tusen år kommer vi alla att vara rika och storgodsägare. Skördefesten anordnas på konferenshotell och firas med äppelmust och havrekakor. Vi sjunger sånger och andas sot och jag kysser din mor i ett ögonblick av hänförelse.

Medverkande: August Lindmark, Hanna Svensson & Katarina Zell Manus & regi: Jens Peter Karlsson Scenografi & ljus: Sutoda Foto: Mia Olsson Snickeri: Lennart Nilsson Regiass. & sömnad: Sofia Strandberg Samproduktion med Skillinge Teater. Producent Skillinge: Johan Söderberg

 









Image Link